خانه / کیمیای سعادت / میزان صحّت اعمال بر معیار محبّت است

میزان صحّت اعمال بر معیار محبّت است

در روضه کافی مرحوم کلینی از علیّ بن إبراهیم ، از پدرش ، از علیّ بن أسباط ، از أئمّه علیهم السّلام در ضمن پندها و مواعظ حضرت باری جلّ و علا به حضرت عیسی بن مریم علیهما السّلام روایت میکند که :

یَا عِیسَی أُوصِیکَ وَصِیَّهَ المُتَحَنِّنِ عَلَیْکَ بِالرَّحْمَهِ حَتَّی حَقَّتْ لَکَ مِنِّی الْوِلاَیَهُ بِتَحَرِّیکَ مِنِّی الْمَسَرَّهَ .

« ای عیسی مانند شخصی که از روی محبّت و ترحّم و شفقت در مقام اندرز و پند و نصیحت تو در آید ، تو را وصیّت میکنم ، تا آنکه قوّه طلب در تو زیاد گردد و در جستجوی رضا و محبّت من درآئی ؛ و در این حال ولایت من در وجود تو حکمفرما خواهد شد و به تمام صفات و اسماء من متّصف خواهی گشت . »

دین مقدّس اسلام که خاتم ادیان است و از نقطه نظر روابط روحی و طبیعی کاملترین نظامات و دستورات را متکفّل است نیز میزان صحّت و سلامت أعمال را بر معیار محبّت اندازه‏گیری کرده است ، و سریع‏ترین راه را برای وصول به مقام انسانیّت و توحید در جلوی راه بشر قرار داده است ؛ و آن محبّت به رسول خدا و أقارب آن حضرت است .

مقصود از أقارب أفرادی هستند که به مقام طهارت مطلق در آمده ، و طهارت در جان و روح و خیال و نفس و عقل و در سرّ و سویدای آنان رسوخ نموده ، از تمام شوائب شرک بر آمده ، و در هیچ موطنی از مواطن نفس آنان غیر از خدا و آثار و صفات او چیزی را نتوان یافت ؛ أفرادی هستند که در هر حال چشم از عوالم کوتاه و ظلمانی طبیعت برداشته و به جمال أبدیّت دوخته‏اند ؛ افرادی هستند که حکومت شهوت و غضب و خیال در وجود آنها مفهومی ندارد ، پیوسته به حیات عقل زنده و به نور خدا منوّر و به مقام بلوغ و کمال انسانی رسیده‏اند ؛ أفرادی هستند که به علّت عبور از مراحل کوتاه و تاریک هوی ، دیگر در افق آنان شوائب نفس أمّاره و میل حیوانی و حیات حسّ و توابع آنها نیست . آنان در حرم امن و امان الهی سکنی گزیده‏اند و به نور حقّ ، منوّر شده‏اند و گناه که لازمه آن غفلت است در آنها مصداقی ندارد . آنان به طهارت حضرت حقّ ، مطهّر و به عصمت ذات مقدّس او معصوم گردیده‏اند .

عشق به معصومین انسان را به افق فکری آنها نزدیک میکند

بدیهی است که عشق و محبّت بدین افراد ، انسان را به افق فکری و وجودی آنها نزدیک میکند ، و هر چه این محبّت شدیدتر گردد ، انسان بدان افق نزدیکتر میگردد . و بالملازمه ، صفات و روحیّات و اخلاق و بالأخره ملکات و عقائد پاک آنان در انسان ظهور خواهد نمود . محبّ خاندان عصمت ، اهل عبادت و تقوی و ایثار و گذشت و انفاق و بذل جان و مال در راه خدا خواهد شد .

محبّت مانند برقی که بر خرمن بگذرد و ناگهان آنرا تبدیل به کومه خاکستر کند ، صفات رذیله از قبیل حسد ، بخل ، قساوت قلب ، شره ، جبن و غیره را می‏سوزاند و در وجود محبّ بر باد فنا می‏دهد ؛ و معلوم است که این است راه خدا و بس . یعنی سریع‏ترین راه و بهترین و کامل‏ترین و آسانترین راه وصول به مقصد است .

بخلاف آنکه انسان بدون عشق و محبّت آنان بخواهد این راه دور و دراز را به پای خود و به اتّکاءِ عمل خود طی کند ؛ هیهات که به مقصد برسد . هر روز که گامی جلو گذارد شوائب نفس امّاره و خواطر شیطانی ، او را چند گام به عقب می‏برد ، و دائما مانند حمار طاحونه به دور خود می‏چرخد؛ و کُلَّما ازْدادَ سَیرُهُ لا یَزِیدُ مِنَ اللَـهِ إلّا بُعدًا . عاقبه الأمر با تلاش بسیار و زحمت فراوان با دست تهی ، غارت زده ، سرمایه از دست رفته ، با هزاران حسرت و ندامت ، دنیا را ترک گفته و جان می‌‏سپارد .

منبع: رساله مودّت، ص ۳۹-۴۰

لینک کوتاه مطلب : http://montakhabweb.ir/?p=5795

همچنین ببینید

موانع ظهور

ظهور امام زمان عليه ‏السلام يعنى …

ظهور إمام زمان يعنى ظهور دين، يعنى ظهور صدق، يعنى ظهور عدالت، يعنى ظهور توحيد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.