مدعیان دروغین

پرسش وپاسخسوال: حقیر می‌خواستم بدانم چرا برخی از علما و غیر علما دعوی باطل دارند و با نشان دادن در باغ سبز به قول مرحوم حداد رحمت خدا بر او باد، مردم را به دور خود جمع می‌کنند؟ والسلام علیکم و رحمة اللـه

پاسخ:

این مسئله اختصاص به زمان فعلی ندارد بلكه پیوسته در طول تاریخ عدّه‌ای به نفاق و دروغ مدّعی مسئولیت و رسالتی بودند كه خود فاقد شرائط تبلیغ آن بودند و نه تنها در سلسله عرفان و سلوك بلكه در سایر عرصه‌های تبلیغاتی دینی نیز چنین بوده است. مگر ما كم مدّعیان فقه و فقاهت داشتیم كه در طول تاریخ چه بر سر اسلام و مسلمین آوردند و با باصطلاح در باغ سبز نشان دادن به مردم خلق متحیر را بسمت و سوی خود و منافع و اغراض و منویات دنیائی و نفسانی می‌كشاندند، اینهمه دروغ پردازان و جعل كنندگان خبر و حدیث امثال ابوهریره و سمرة بن جندب كه پایه‌های حكومت جائرانه خلفاء و حكّام بر دروغ پردازای آنان استوار گشت و اینهمه از علماء اهل سنّت كه موجب بقاء و استمرار نظام‌های مستبدّانه گشتند مگر جز این بود كه با دستاویز قراردادن جاذبه‌ها و امور اغفالگر مردم را بسمت خواسته‌های نامشروع خود كشاندند. ناگفته نماند كه همیشه هر دعوی باطل و ادّعای نفسانی و شیطانی در پشت یك انگیزه خیر و ظاهر الصلاح و وجهه حق خود را مخفی و مستور می‌نماید تا چهره نفاق وباطن مكر و حیله او برای مردم فاش نگردد و آن چهره موجّه و ظاهرالصّلاح را وسیله ارتزاق و استمرار بقای خویش قرار می‌دهد. از زمان خلقت آدم تا نبی خاتم این چنین بوده است و از زمان پیامبر اكرم صلّی اللـه علیه و آله و سلّم تاكنون و پس از این نیز چنین خواهد بود. مسئله عرفان نیز از این مرام مستثنی نبوده است. پیوسته افرادی بوده‌اند و خواهند بود كه با طرح حكایات و بیان نكات و ظرائف و حالات بزرگان و امور غیر عادی و كرامات و روایات وارده در مسائل اخلاقی و عرفانی و اقدام به جلسات و انتساب به بزرگان و دعوی تَتَلمُذ و شاگردی نزد آنان مردم ساده لوح و بی خبر را به دور خود جمع می‌نمایند و از حضور آنان جهت بقاء حیات دنیوی و ارضاء لذائذ نفسانی و شیطانی خود بهره می‌گیرند و تمام این قضیه برانگیخته از هوای نفس و امیال شیطانی آنان می‌باشد و تا نفس و نفسانیات باقی است این سیره و روش برقرار می‌باشد. مهم اینست كه هركس مسئول رفتار و گفتار خویش است و باید پا را فراتر از حدّ خود نگذارد و به فرمایش مولای متقیان امیرالمؤمنین علیه‌السّلام : «رحم اللـه من عرف قدره» موجب گرفتاری و هلاكت دیگران و خسران و بدبختی خود نشود.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن