خانه / سلامت / دانستنیهای سلامت / نوشیدن چند لیوان آب در روز؟

نوشیدن چند لیوان آب در روز؟

منتخب‌وب: شما ممکن است از قانون ۸ × ۸ شنیده باشید این می گوید که شما باید هشت لیوان ۸ اونسی آب در روز بنوشید که نیم گالن آب ( حدود ۲ لیتر ) است. این ادعا تا حدودی با عقل پذیرفته شده است و بسیار آسان به خاطر سپرده می شود اما آیا این یک حقیقت است و یا تنها یک اسطوره است؟

نوشیدن چند لیوان آب

منشاء قانون ۸ × ۸ کجاست؟

منبع قانون ۸ × ۸ تایید نشده است
یک تئوری نشان می دهد که ممکن است از سال ۱۹۴۵ نشات گرفته باشد وقتی که یکی از سازمانهای پژوهشی گزارشی حاکی از این که فرد به طور متوسط نیاز به مصرف ۱ میلی لیتر آب با هر کالری از مواد غذایی مصرفی دارد منتشر شده است.
برای کسی که یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری در روز می خورد این باید تا ۲۰۰۰ میلی لیتر (حدود ۶۴ اونس) و یا هشت لیوان ۸ اونسی آب اضافه کند.
این گزارش همچنین اعلام کرد که بسیاری از این آب می تواند از مواد غذایی که می خورید به دست آورید.
یکی دیگر از منشاء احتمالی قانون ۸ × ۸ کار یک متخصص تغذیه به نام دکتر فردریک استار است او یک کتاب در سال ۱۹۷۴ منتشر کرده است که توصیه می کند شش تا هشت لیوان آب در روز بنوشید.
این کتاب همچنین اشاره کرد که میوه ها و سبزیجات و همچنین نوشیدنی های دیگر دارای آب می باشد.

مطالعات درباره قانون ۸ × ۸ چه می گویند

یک مقاله از سال ۲۰۰۲ شواهد علمی در پشت قاعده ۸ × ۸ را بررسی کرده است.
آن ها ده ها مطالعه، نقشه ها و مقالات را مرور کرده و هیچ شواهد علمی که مطلقاً نشان دهد شما نیاز به نوشیدن هشت لیوان ۸ اونسی آب در روز برای مصرف آب کافی دارید پیدا نکردند.
البته بزرگسالان که بیشتر آنها زندگی بی تحرک دارند و در آب و هوای ملایم زندگی می کنند به آب کمتری نیاز دارند.
در حالی که قطعاً شرایطی که در آن به افزایش آب نیاز دارید وجود دارد به طور کلی لازم نیست که زنان و مردان سالم در چنین مقادیر زیاد آب مصرف کنند.
از سوی دیگر، نخوردن آب به اندازه کافی می تواند سبب کم آبی خفیف بدن شود. که به از دست دادن ۱ – ۲ درصد وزن بدن به دلیل از دست دادن مایع تعریف شده است در این حالت، شما ممکن است خستگی، سردرد و اختلال خلق و خوی را تجربه کنید.
اما به منظور هیدراته ماندن و جلوگیری از کم آبی خفیف، لازم نیست که شما به دقت از قانون ۸ × ۸ پیروی کنید خوشبختانه، یک غریزه در بدن شما به نام تشنگی وجود دارد.
به همین دلیل، بسیاری از افراد لازم نیست که در مورد مصرف آب خود نگران باشند تشنگی هنگامی که شما نیاز به آب دارید به شما خواهد گفت.

شما می توانید با مصرف اب بیشتر هیدراته بمانید

این فقط آب ساده نیست که بدن شما از آن استفاده می کند نوشیدنی های دیگر، مانند شیر و آب میوه، تعدادی دیگر دارای آب هستند.
برخلاف باور عموم، نوشابه های کافئین دار حداقل تا زمانی که آنها در حد اعتدال مصرف شوند. نیز ممکن است به مصرف مایعات کمک کنند.
این نوشیدنی تنها هنگامی که شما آنها را در مقدار زیاد مصرف کنید تبدیل به دیورتیک می شود دیورتیک موادی هستند که سبب افزایش از دست دادن مایع بیشتر از طریق ادرار می شود.
بسیاری از مواد غذایی که می خورید حاوی مقدار قابل توجهی از آب هستند.
مقدار آبی که شما از رژیم غذایی دریافت می کنید بستگی دارد به مقدار غذاهای غنی از آب که می خورید میوه ها و سبزیجات به خصوص در آب غنی هستند و مواد غذایی مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ نیز محتوای آب نسبتاً بالایی می باشند.
در نهایت، مقداری از آب که در داخل بدن شما تولید شده در اثر سوخت و ساز مواد مغذی است این است که به آب به عنوان سوخت و ساز بدن نیز می گویند.
در افراد کم تحرک، مصرف مایعات روزانه از آب آشامیدنی و نوشیدنی ها دیگر حدود ۷۰-۸۰٪ تخمین زده می شود در حالی که مواد غذایی در حدود۲۰ – ۳۰٪  محاسبه می شوند.
در ایالات متحده، نسبت آبی که افراد از مصرف مواد غذایی بدست می آورند در حدود ۲۰ درصد است که بسیار کمتر از برخی کشورهای اروپایی برآورد شده است.
افرادی که به مقدار کم از مواد غذایی آب دریافت می کنند نسبت به کسانی که غذاهای غنی از آب بیشتری مصرف می کنند نیاز به نوشیدن آب بیشتری دارند.

آب آشامیدنی کافی برخی از فواید سلامتی را دارد

شما نیاز به آب آشامیدنی کافی برای هیدراته ماندن بهینه دارید.
به طور کلی، این بدان معناست که شما باید آبی که از طریق نفس، عرق، ادرار و مدفوع از دست می دهید جایگزین نمایید.
نوشیدن آب به اندازه کافی ممکن است فواید سلامتی ارائه دهد از جمله:
کاهش وزن: آب قابل شرب اگر قبل از غذا به اندازه کافی مصرف شود ممکن است به شما در سوزاندن کالری بیشتر و کاهش اشتها کمک کند و خطر ابتلا به افزایش وزن طولانی مدت را کاهش می دهد.
عملکرد فیزیکی بهتر: کم شدن آب نسبتاً کم بدن ممکن است عملکرد فیزیکی را مختل کنند از دست دادن تنها ۲٪ از آب بدن شما در طول ورزش ممکن است خستگی را افزایش و سبب کاهش انگیزه شود.
شدت کاهش سردرد: برای کسانی که مستعد ابتلا به سردرد هستند آب آشامیدنی اضافی ممکن است شدت و طول مدت حملات را کاهش دهد در افراد دچار کم آبی، آب می تواند به تسکین علائم سردرد کمک کند.
تسکین یبوست و پیشگیری: در افرادی که دچار کم آبی هستند آب آشامیدنی به اندازه کافی ممکن است به پیشگیری و تسکین یبوست کمک کند.
کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه: اگر چه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است شواهدی وجود دارد که افزایش مصرف آب ممکن است به جلوگیری از عود در افراد دارای تمایل به تشکیل سنگ کلیه کمک کند.

هر روز چه مقدار آب باید بنوشید؟

هیچ پاسخ منفرد برای این سوال وجود دارد.
مصرف کافی (AI) از آب در ایالات متحده ۹۱ اونس (۲٫۷ لیتر) در روز برای زنان و ۱۲۵ اونس (۳٫۷ لیتر) در روز برای مردان در نظر گرفته می شود.
توجه داشته باشید که این مصرف کل آب از تمام منابع است و تنها آب خالص نیست.
در حالی که این مقدار قطعاً ممکن است به عنوان یک راهنما استفاده شود تعدادی از عوامل وجود دارد که هر دو در داخل بدن و در محیط زیست شما روی نیاز شما برای آب تاثیر می گذارد.
اندازه بدن، ترکیب و سطح فعالیت تا حد زیادی از فردی به فرد دیگر متفاوت است اگر شما یک ورزشکار هستید و در آب و هوای گرم زندگی می کنید و یا در حال حاضر درحال شیردهی هستید آب مورد نیاز خود را افزایش دهید.
با در نظر گرفتن همه این محاسبات، روشن است که نیاز به آب بدن بسیار منحصر به فرد هستند.
نوشیدن هشت لیوان آب در روز ممکن است بیش از اندازه کافی برای برخی افراد باشد اما ممکن است برای برخی دیگر خیلی کم باشد.
اگر شما می خواهید به چیزهای ساده نگه کنید فقط به بدن خود گوش دهید و اجازه دهید تشنگی راهنمای شما باشد.
زمانی که شما احساس تشنگی دارید آب بنوشید و زمانی که شما دیگر تشنه نیستید مصرف آب را قطع نمایید از دست دادن مایع در آب و هوای گرم و ورزش را با نوشیدن بیشتر آب جبران کنید.
با این حال، در نظر داشته باشید که این برای همه صدق نمی کند به عنوان مثال،  در برخی از افراد مسن، ممکن است به طور آگاهانه نیاز به یادآوری نوشیدن آب باشد حتی اگر آنها تشنه نباشند.

منتخب‌وب: گردآوری شده توسط بخش سلامت سایت منتخب‌وب 

لینک کوتاه مطلب : http://montakhabweb.ir/?p=1623

همچنین ببینید

قلب یکی از مهمترین ترین عضله‌های بدن

قلب یکی از مهمترین ترین عضله‌های بدن است، زیرا وظیفه اکسیژن رسانی و ارسال مواد مغذی به تمام بخش های بدن را بر عهده دارد. حال چه می شود که بسیاری از ما کوچک ترین اهمیتی برای آن قائل نیستیم و کمترین اطلاع را از این ارگان بسیار حیاتی داریم. 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.