صفحه اصلی / دین و اندیشه

دین و اندیشه

فقیه باید جامع دو صفت‏ انذار و بشارت باشد

أمیرالمؤمنین علیه السّلام گفت: شخص فقیه، آن فقیهى که تمام مراتب فقاهت را حآئز باشد، کسى است که مردم را از رحمت خداوندى نومید نگرداند، و از وزش نسیم گوارا و دلنشین که از ناحیه عدل و کرم او مى‏وزد، مأیوس مکند، و از مکر و انتقام خدا ایمن ننماید

مشاهده بیشتر »

محبت به جمیع خلائق کمالی برای سالک راه حق

کم‏ کم به جایى می‌رسد که انسان به همه اهل عالم حتّى به کفّار و اشقیاء به نظر محبّت و عطوفت نگاه کرده و براى آنها دلسوزى می‏کند، براى کافرها دلسوزى می کند، و میگوید: اى خدا بیا این فرد را هدایت کن! کافر است امّا هدایتش کن. زحمت می‏کشد آنها را هدایت کند، زحمت می‌کشد آنها را مسلمان کند.

مشاهده بیشتر »

آنهایی که رسیدند با همین مشکلات دنیا رسیدند

حرف آخر اینکه اگر بنشینید که یک روزی بیاید که هیچ کار و اشتغالی نداشته باشید و بخواهید در آن روز به عبادات و اذکار و سلوک خود بپردازید این فکر را باید با خود به گور ببرید. اینجا جای راحت بودن و بدون زخم و مانع نیست . آنهایی که رسیدند با همین مزاحمتها و موانع رسیدند با همین مرض و شدت و احتیاج و موانع تو این دنیا رسیدند

مشاهده بیشتر »

شب ۱۷ ماه رمضان؛ شب احیاء

امیرالمؤمنین می‌فرماید: من در شب بدر حضرت خضر را در خواب دیدم و گفتم که: عَلِّمنی دُعاءً ، به من یک دعایی یاد بده که من آن دعا را بخوانم و بر أعداء غلبه پیدا کنم. حضرت خضر به من فرمود: «بگو: یا هو، یا مَن لا هو إلّا هو، یا هو، یا مَن لا هو إلّا هو.» و من در آن روز بدر، شمشیر دست گرفتم و با «یا هو، یا مَن لا هو إلّا هو» می‌کُشتم. این خواب را که برای پیغمبر تعریف کردم، حضرت فرمودند: «عُلِّمتَ الإسمَ الأعظَم».

مشاهده بیشتر »

عیب دیگران را حتی از ذهن خارج کنیم

خیلی بزرگان نسبت به این قضیه (پوشاندن عیب و عدم غور در عیب و خطای دیگران )تاکید داشتند. بسیاری مجالسی میشد که ما در خدمت بزرگان بودیم و طرح اینگونه مسائل میشد و می‌دیدیم که خوشایند آنها نیست و دعوت به سکوت و گذشت می‌کردند. و حتی می‌فرمودند از ذهنتان هم پاک کنید؛ خوب نیست اینها در ذهن باشد.

مشاهده بیشتر »

مقصود از خلقت چیست؟

منظور و مقصود از خلقت انسان مقام عبودیت است، که انسان خودش را عبدمطلق پروردگار بداند و در صراط عبودیت مطلق حرکت کند و بالنّتیجه آنچه را که در عالم وجود، از وجود و استقلال و حیات و علم و قدرت به نحو استقلال است، همه را تسلیم خدا کند و اعتراف و اقرار کند که از آن خداست

مشاهده بیشتر »